
Iako je poslednjih godina potisnuta u drugi plan pod najezdom mnogobrojnih SUV modela, kompaktna klasa i dalje slovi za najkonkurentniju u Evropi. U takozvanom C segmentu odavno vlada velika gužva, gotovo svi „mejnstrim” proizvođači su tu i „guraju” se za svoj deo tržišnog kolača. I svi ozbiljno i temeljno rade na tome da pridobiju naklonost što većeg broja kupaca.

Na listi najuspešnijih, renomirani proizvođač iz Sošoa kotira se prilično visoko – od predstavljanja 2013. godine, do izlaska restilizovanog modela, Peugeot 308 je „ištancovan” u 760.000 primeraka. Čak i prethodne sezone, kada su ga već sustigle godine, “lav” je uspeo da završi u top pet iza neprikosnovenog Golfa, Opel Astre, Škode Octavie i Forda Focusa. Svi ostali gledali su mu u leđa, a da bi tako i dalje ostalo u Peugeotu su pravovremeno odreagovali restilizacijom.

Tako se pred nama našla modernizovana „308-ica”. Estetske korekcije na spoljašnjosti prilično su svedene, a opet i dovoljno efektne da udahnu dozu svežine koja sakriva bore. Napred je došlo do repozicioniranja maske hladnjaka, osim što je blago podignut „gril“ je sada ukrašen prepoznatljivim amblemom koji se ranije nalazio iznad, na samoj haubi. Pored toga, uvedena su i tri nova usisnika za vazduh, čime je dobijeno na agresivnosti, dok su promene na zadnjem delu kompletirane redizajniranim svetlosnim grupama.

Prema očekivanjima, francuski dizajneri nisu propustili priliku da našminkaju unutrašnjost. Kokpit je zadržao prepoznatljivo ruho, a „pojačanje“ stiže u vidu modernijih materijala i većeg i savremenijeg ekrana osetljvog na dodir. Promene su diskretne, a ruku na srce nije bilo ni potrebno posezati za nekom ozbiljnom revizijom. Enterijer je oduvek predstavljao jaču stranu Peugetovih modela i po tom pitanju izuzetak ne predstavlja ni 308-ica.

Štaviše, nova generacija je pre četiri godine promovisala potpuno novi pristup arhitekturi enterijera, tzv. i-Cockpit sa autentičnim rasporedom komandi i instrumenata. Naime, upravljač je dosta nisko postavljen, za razliku od instrument table koja je visoko tako da vozač posmatra instrumente preko upravljača, a ne kroz njegov obruč kao što je slučaj kod svih ostalih automobila. Neobično i originalno rešenje koje nam se dopalo još kada smo prvi put testirali novi 308. Svojevrsnu specifičnost predstavlja i to što merač broja obrtaja „putuje” u smeru suprotnom od kazaljke na satu.

Inače, enterijer zaslužuje visoku ocenu ne samo zbog pomenute arhitekture, već i zbog toga što je pedantno i kvalitetno izrađen. Materijali su prijatni na dodir, završna obrada ne ostavlja mesta zamerkama, a jedino nam je zasmetalo to što podesivi središnji naslon za ruke, koji je ujedno i poklopac kasete, ponekada ume da zapne prilikom podizanja.

Što se tiče ponude prostora, Peugeot 308 ostvaruje, uslovno rečeno, polovičan utisak. Napred je komotno i komforno, ali bi pozadi dobrodošlo malo više prostora. Na zadnjoj klupi nije tesno, ali je očigledno da su se konstruktori opredelili da u određenoj meri žrtvuju prostor zarad većeg prtljažnika koji zahvata gotovo neverovatnih 470 litara. To je daleko iznad proseka klase, gotovo u ravni limuzina iz višeg segmenta.

Testiranom primerku pogon obezbeđuje benzinski THP turbomotor sa tri cilindra zapremine 1,2 litra. Ovaj agregat dolazi u dva nivoa snage – 110 KS, odnosno 130 KS. Mi smo se družili sa snažnijom verzijom, uparenom sa šestostepenim ručnim menjačem koji prenosi snagu na prednje točkove. Opremljen sa dva bregasta vratila i sa četiri ventila po cilindru, malolitražni benzinac se pokazao kao veoma elastičan i temperamentan. Budući da maksimalnih 230 Nm obrtnog momenta ostvaruje već pri 1.750 o/min, bez problema “vuče” od 1.500 obrtaja u svim stepenima prenosa. I to nije sve, jer kada kazaljka pređe 3.500 o/min sa punim gasom snažno počinje da “lepi” za velika i udobna sedišta.

Povoljnom utisku o voznoj dinamici doprinosi i odlično oblikovan upravljač, malog prečnika i zadebljan, tako da savršeno „leži” u rukama. Prava je šteta što ručica menjača nema kraći hod, tada bi sportski ugođaj u kabini bio u potpunosti usklađen sa temperamentnim karakterom ovog „lava”. Pored performansi, gde 308 hvata “stotku” za 9,6 sekundi i dostiže 209 km/h, dinamična vozna svojstva omogućavaju precizno upravljanje i sigurno ležanje, a celu priču upotpunjuju snažne i efikasne kočnice. Povrh svega, oslanjanje je odlično izbalansirano i pruža pristojan nivo udobnosti, iako „francuzi”, sa izuzetkom Citroena, nisu više meki kao što su nekada bili.

Isto tako, ni benzinski agregati nisu “žedni” kao ranije. Čak i kada raspolažu natprosečnom snagom, “daunsajzing” u kombinaciji sa turbo tehnologijom učinio ih je ekonomičnim gotovo kao što su dizeli. Nama je Peugeot u gradskim uslovima „pio” oko 6,5 litara dok je na otvorenom, u kombinaciji brže vožnje auto-putem i umerene na magistrali, ostvario prosek od oko 5 litara.

Za kraj, treba pomenuti i to da je automobil u srednjem nivou Active sasvim pristojno “skockan”. Sa spiska opreme ističu se automatski klima-uređaj, alu-felne 16”, ekran osetljiv na dodir, dijagonale 9,7 inča, tempomat, pomoć pri kretanju uzbrdo, automatsko uključivanje svetala i brisača, samozatamnjujući unutrašnji retrovizor, itd. Sve to dostupno je po ceni od 15.690 evra, što je zaista korektna ponuda za prilično ubedljiv automobil kao što je Peugeot 308 Active 1.2.
Uroš Dedić/TopSpeed
Peugeot 308 Active 1.2 Pure Tech
Karoserija kompakt, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.253mm x 1.804mm x 1.457 mm, međ. rast. 2.620 mm, masa 1.165 kg, prtljažnik 470 l
Motor benzinski, R3, turbo, 1.199 ccm; 130 KS pri 5.500 o/min; 230 Nm pri 1.750 o/min
Transmisija ručna, šest stepeni; pogon na prednje točkove
Oslanjanje napred MacPherson, nazad torziona osovina
Kočnice diskovi napred i pozadi
Pneumatici 205/55 R16
Performanse 0-100 km/h za 9,6 s; 207 km/h; 4,0 l, 104 g CO2/km
Ocene
+ Motor, originalan i kvalitetan enterijer, prtljažnik
– Prostor na zadnjoj klupi
Utisak
Mada ga je restlizacija učinila svežijim i modernijim, Peugeot 308 se i dalje ističe proverenim atributima kao što su originalno rešen kokpit i veoma dobra vozna svojstva
Tekst i fotografije preuzeti sa: http://topspeed.telegraf.rs/vozili-smo/ ... ladjivanje