Sve o motornom ulju

Odgovori
Avatar
ElComandante91
Moderator
Postovi: 3508
Pridružen/a: 24. lis 2015, 10:46
Lokacija: Doboj, Beograd
Vozim: 206
Vozim: Peugeot 206 ; Citroen C3 XTR
Motor: 1.4E; 1.4 HDi
Ima zahvala: 350 puta
 pohvaljen: 235 puta
garage

Sve o motornom ulju

Post Postao/la ElComandante91 »

Mnogi zanemaruju redovno kontrolisanje nivoa motornog ulja, zbog čega se motor može oštetiti i uništiti. Svaki motor troši ulje, jer treći klipni prsten ne ostruže celokupni sloj ulja sa stranica cilindara i ono potom sagorijeva. Dopuštena potrošnja ulja je od 0,2 do 0,6 odsto potrošnje goriva, dakle do pola litre na 1.000 kilometara.

Ulje se gubi i na ventilskom mehanizmu na dihtunzima i semerinzima (posebno kod starih motora). S vremenom se povećava i trošenje i gubljenje motornog ulja te je preporučljivo prilikom svakog dolijevanja goriva provjeriti nivo motornog ulja.

Za sigurnost je važno redovno proveravati i pritisak u gumama i dodobro uvesti rutinu da se bar na svakih stotinak potrošenih litara goriva proveri i vazduh i ulje.

Sve više novih (skupljih) automobila ima elektronsku kontrolu nivoa ulja, koja se očitava na instrument tabli. Ipak, i tada je preporučljivo povremeno kontrolisati ulje.

Prilikom sipanja ulja ne sme se preterivati, jer je štetno ako se premaši gornja oznaka - maksimum. Naravno, nekoliko milimetara nije problem, ali ako se pretera mogu nastati neugodne posledice i štete na automobilskom motoru. Najbolje je da ulje bude između oznaka min i max.

U zimskom periodu je, radi bržeg zagrijavanja, preporučljivo da nivo ulja bude na sredini, a ljeti oko maksimuma. Važno je ulje redovno kontrolisati te ga prema potrebi dolivati i u garantnom roku, jer nerazrađen motor troši više ulja od potpuno razrađenog.

Preporučljivo je, bez obzira na preporuke proizvođača, prvo motorno ulje izmijeniti nakon 10.000 km, jer je to zasigurno vrlo korisno za novi automobilski motor. Pritom treba izmieniti i filter, koji u sebi zadržava nečistoće iz ulja. Loše je štedeti na motornom ulju, a još gore na filteru za ulje. Neoriginalan i jeftin filter ulja može poremetiti podmazivanje i ubrzati trošenje motora. Takvi filteri po pravilu imaju znatno manje mase za filtriranje i samo su spoljnim izgledom slični originalnima. Greše oni koji voze s uljem ispod minimuma dok ne nabave ulje identično onom u motoru.

Tako se izlažu opasnosti velikog oštećenja, u drastičnim slučajevima i uništenja motora. Motorna ulja mogu se miešati i ako nemate istovrsno ulje. Izuzetno je važno ukloniti predrasudu o štetnosti miešanja motornih ulja. To datira iz starih vremena, kad dodaci motornom ulju nisu bili potpuno kompatibilni. Danas su svi aditivi i sva ulja na tržištu potpuno kompatibilna te nema nikakvih problema s miešanjem.

Pogotovo je besmisleno zazirati od prelaska s jednog na drugo motorno ulje. Dakle, nezavisno o tome koji automobil imate, od fijata do mercedesa, i utvrdite manjak ulja, na prvoj pumpi kupite i dolijte sintetično ulje viskoznosti 5W 40.

Višak ulja - Uništava katalizator i lambda sondu

Kad u motoru ima malo više ulja, nema velike štete - taj će se višak za od pet do 10 sati vožnje normalizovati, jer će se potrošiti na uobičajen način, kako se i inače troši ulje u motoru. Prepoznaje se po plavkastom dimu i mirisu izgorelog ulja. Kad u motoru ima osetno više ulja, nastaje problem, jer se nikakva kontrolna lampica neće upaliti i signalizirati opasnost.

Kad u motoru ima znatno više ulja od maksimuma, pri kritičnom broju obrtaja dio ulja iz kartera ulazi u komoru za sagorijevanje, preko sistema za provetravanje bloka motora i preko sklopa klip-cilindar.

Tad u komori za sagorevanje, osim začađenja, neće nastati velika šteta, ali se mogu onesposobiti i uništiti katalizator i lambda sonda. Veća je opasnost kod dizel motora, jer se može oštetiti filter čestica čađi, napuniti usisni kolektor s uljem i izazvati hidraulički udar u motoru. Kad ulje iz kartera dospije u komoru za sagorijevanje, motor počinje sam od sebe nekontrolisano ubrzavati, jer se motorno ulje u komori za sagorevanje ponaša slično kao dizel gorivo. Tad motor prestaje reagovati na papučicu gasa, ne može se zaustaviti isključenjem paljenja (kontaktnim ključem) te se doslovce može razleteti.

Manjak ulja - Korak do uništenja motora

Kad se nivo ulja spusti ispod minimuma, nastaje opasan manjak koji se prepoznaje po paljenju lampice pritiska ulja. Lampica se najprije pali pri naglom kočenju ili u vožnji u krivinama, jer inercijske sile izguravaju ulje prema zidu kartera, pumpa za ulje usisava vazduh i pali se lampica ulja. Kad se situacija stabilizuje, uljna pumpa opet normalno usisava ulje. Nije dobro kad motor povremeno ostaje bez potrebnog tlaka ulja, odnosno podmazivanja. Manjak ulja u motoru štetan je jer se mala količina ulja više zagreva od normalne količine. U maloj količini ulja veća je koncentracija nečistoća i krutih čestica, što svakako ne pogoduje motoru.

Najpogubnije stanje nastane kad se nivo ulja toliko snizi da pumpa za ulje nema šta usisavati pa lampica stalno gori. Tada pritisak ulja pada na nulu i podmazivanja nema. Ako vozač nakon paljenja signalne lampice ne prepozna opasnu situaciju i odmah ne ugasi motor, već za nekoliko kilometara u njemu nastaje prava drama. Kad nema podmazivanja, razvijaju se ekstremno visoke temperature, koje dovode do pucanja uljnog filma. Nastaje suvo trenje, koje izaziva taljenje metalnih dijelova motora - kliznih ležajeva, rukavaca radilice, kliznih površina cilindara, klipnih karika, bregastog vratila...

Kontrola na ravnoj podlozi

Ulje kontrolišite dok je automobil na ravnoj podlozi, a motor ugašen. Treba pričekati par minuta, dok se ulje iz gornjih delova motora potpuno ne slije u karter. To je najbolje napraviti ujutro pre paljenja motora, jer je tad merenje najpreciznije, a šipku nije potrebno prethodno izvući i obrisati od ulja. Dobro je imati kanticu ulja u prtljažniku kako bi se, prema potrebi, ulje moglo odmah doliti. Ulje nije lako izvaditi iz motora te ga je preporučljivo dolijevati u više koraka uz merenje nivoa.

Kako izvršiti pravilan izbor ulja

Preliminarni odabir motornog ulja zavisno o potrebnoj viskoznosti može se odrediti za većinu vozila.

U slučaju kada motor ima do 25 odsto radnih sati u odnosu na projektovani viek trajanja, govorimo o novom motoru i potrebno je upotrebiti multigradno ulje SAE 5W-40 ili SAE 10W-40.

Kada motor poseduje oko 25 do 75 odsto radnih sati u odnosu na projektovani vek trajanja motora, govorimo o srednje iskorišćenom motoru, preporučljivo je upotrebiti SAE 10W-40 ili SAE 15W-40 u letnjim uslovima, SAE 5W-40 ili SAE 10W-40 zimi, odnosno gradaciju viskoznosti SAE 5W-40 kroz celu godinu.

U slučaju starog motora preporučljivo je koristiti ulje viskoziteta SAE 15W-40 ili SAE 20W-40 u letnim uslovima, te SAE 5W-40 ili SAE 10W-40 pri zimskim uslovima.

Sva ulja koja ispune zahtjeve za upotrebu u BMW, VW i Porsche vozila predstavljaju temelje za upotrebu kod ostalih proizvođača motora. Preporuke proizvođača kao što su MAN, "Volvo" i "Scania" predstavljaju ocenu najboljeg ulja za upotrebu u teretnim vozilima. U slučaju kada ulje zadovoljava zahteve Mercedesa, znači da se takvo ulje može koristiti kod svih evropskih proizvođača motora.

Funkcije motornog ulja

Automobilska industrija je najveći potrošač maziva. Da bi se proizvela maziva koja zadovoljavaju zahteve novodizajniranih motora, potrebna su neprekidna istraživanja. Da bi motor automobila ispravno funkcionisao, motorno ulje mora ispuniti pet osnovnih zadataka:

1. Podmazivanje

Glavna funkcija motornog ulja je ta da omogući lakše klizanje jedne površine po drugoj, tj. da smanji trenje. Smanjenjem trenja smanjuje se trošenje delova motora i štedi energija. Do najvećeg trošenja motora dolazi prilikom pokretanja - pre nego što ulje dosegne sve kritične delove. Kada se motor zagrije, ulje ne smije postati previše "retko" jer uljni film mora biti dovoljne debljine za kvalitetno podmazivanje motora. Otpor ulja prema tečenju se naziva viskoznost. Ulje niske viskoznosti obično nazivamo retkim, a ono visoke viskoznosti gustim. Uticaj temperature na viskoznost motornog ulja je vrlo različita, zavisi od vrste ulja. Višu cenu sintetičkih ulja višestruko nadmašuju korist i uštede koje ona omogućavaju.

2. Odvođenje topline

Energetska iskoristivost savremenih motora kreće se oko 40 odsto, što znači da se približno 60 odsto ukupno razvijene toplotne energije nastale sagorijevanjem goriva u motoru odvodi u okolinu preko sistema za hlađenje motora. Dok se gornji dijelovi motora hlade tako da se toplina prenosi direktno na rashladno sredstvo, pokretni delovi motora, poput radilice, ležajeva, bregaste osovine, klipova i sl. hlade se optokom ulja.

Ukoliko dođe do sužavanja uljnih kanala, dotok ulja je smanjen i motor neće biti ispravno hlađen.

3. Održavanje čistoće motora

Zbog celog niza razloga gorivo u benzinskim i dizel motorima ne sagorijeva u potpunosti. Jedan dio neizgorenog goriva ulazi u celi niz složenih hemijskih promjena i pod određenim uslovima formira čađ i garež. Veći deo neizgorenog goriva odlazi kroz izduvni sistem u obliku čađi, ali jedan deo se probije i u kućište motora. Spajanjem čađi i vode nastaje talog, mulj. Talozi zatvaraju uljne kanale i time smanjuju njegov protok.

Bazna ulja imaju vrlo ograničenu sposobnost sprečavanja ovih onečišćenja da formiraju taloge, pa su zato sastavni deo paketa aditiva i detergenti, koji imaju zadatak da uklone postojeće taloge i spriječiti nastajanje novih.

4. Zaštita od korozije

Kvalitetno motorno ulje smanjuje trošenje dijelova motora na taj način što sprečava dodir kliznih površina. Uprkos tome još može doći do hemijskog trošenja odnosno korozije. Jasno je da motorno ulje ne smije izazivati koroziju, već mora štititi površine u motoru od bilo kakvog oštećenja koje bi mogli izazvati voda, kiseline ili druge štetne nečistoće.

5. Održavanje kompresije

Površine klipnih prstenova, prstenskih utora i zidova cilindara nisu posve glatke, što bi se jasno moglo videti pod mikroskopom kao mali vrhovi i udoline. To je razlog zašto u potpuno novom ili renoviranom motoru potrošnja ulja često bude relativno velika sve dok se ove površine ne izglade i omoguće ulju da dobro dihtuje. Sami prstenovi nikada ne mogu u potpunosti spriječiti "produvavanje" nastalo zbog visokog pritiska pri sagorijevanju i kompresiji, u kućište motora gdje vlada niži pritisak. Motorno ulje ispunjava ove neravnine i značajno poboljšava dihtovanje.

Upozoravamo

Ako je ulje ispod minimuma tada odmah dolijte odgovarajuće ili bilo koje drugo motorno ulje. Ako se upali lampica ulja tokom vožnje, odmah zaustavite motor i ne pokrećite ga dok ne dolijete ulje.

Oko pedeset procenata ukupne potrošnje maziva otpada na motorna ulja, pa ona predstavljaju najveću grupu maziva, kojima značaj stalno raste uporedo s’ razvojem motorne mehanizacije.

Moderna motorna ulja su složena jedinjenja baznih ulja i aditiva, a služe za podmazivanje svih pokretnih elemenata motora, a posebno motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Sadrže 5-25 vol. (zapreminskih) % različitih aditiva, pa se znatno razlikuju u zavisnosti od tipa i količine aditiva. Za specifične (ekstremne) uslove eksploatacije mineralna bazna ulja mogu biti delimično ili potpuno zamenjena sintetičkim uljima, pa tada govorimo o polusintetičkim ili sintetičkim uljima. I jedna i druga vrsta se proizvode u širokom dijapazonu i viskoziteta i nivoa kvaliteta, tako da zadovoljavaju različite radne uslove i vrste motora: od malih dvotaktnih do velikih stacionarnih brodskih motora.

Moderna motorna ulja mogu biti višenamenska ako zadovoljavaju više radnih uslova i vrsta motora (benzinskih i dizel), mogu biti i višegradna (multigradna) ako pokrivaju šire područje viskoziteta i ako im se viskozitet malo menja sa temperaturom. Naravno, mogu sadržati oba navedena svojstva pa su onda istovremeno i višenamenska i višegradna (multigradna).

Motorna ulja moraju kod visokih temperatura imati dovoljno visok viskozitet za postizanje zadovoljavajućeg podmazivanja i za dobro zaptivanje između klipa i cilindra. Naprotiv, kodniskih temperatura viskoznost treba da bude dovoljno niska da omogući lagani i siguran start motora. Inače, u zagrejanom motoru vladaju vrlo visoke temperature i to u zoni klipnih prstenova od 200 do 250 °C, a u karteru motora od 100 do 150 °C.

Uslovi primene

Ulje mora da spreči nastajanje koksnih i muljevitih taloga i lakova u motoru i osigurati nisko trošenje elemenata u međusobnom kliznom kontaktu. Tako, za podmazivanje kliznih ležajeva i radilice važna je viskoznost ulja, a za podmazivanje razvoda ventila, bregaste osovine i podizača ventila bitni su aditivi koji se dodaju uljima u cilju njihovog manjeg međusobnog habanja (trošenja). Za održavanje čistoće radnih površina motora kao i za neutralizaciju kiselih i korozivnih produkata sagorevanja i drugih ostataka u suspenziji dodaju se ulju deterdženti i disperzanti. Pored navedenog, ulje mora da spreči i stvaranje ”hladnog mulja”, koji se formira u pothlađenom motoru u uslovima gradske ”stani-kreni” vožnje.

Klasifikacija ulja prema radnim karakteristikama motora

Stalno poboljšanje radnih karakteristika ulja za motorna vozila uslovilo je uvođenje njihove podele na dve kategorije: za benzinske i za dizel motore. Prvu takvu klasifikaciju napravio je Američki Petrolejski Institut (API) 1951. godine. Ova klasifikacija prema radnim karakteristikama je priznata u Evropi 1972. godine, a poslednja njena revizija bila je 1997. godine, kada je uvedena nova API-SJ kategorija. Pregled navedene klasifikacije (tzv. API-Servisi) prikazan je u sledećoj tabeli:


NAPOMENA: Klasifikacija SA, SB, SC i SD su zastarele i ne odgovaraju zahtevima za motorna ulja za podmazivanje motora proizvedenih od 1972. godine i dalje

NAPOMENA: Klasifikacije CA, CB i CC su zastarele i ne odgovaraju zahtevima za motorna ulja za podmazivanje dizel motora novih generacija

Osim navedene američke klasifikacije od 1983. godine pa do 1990. je komitet konstruktora motora i vozila Evropskog zajedničkog tržišta ili CCMC (Comité des Constructeur d’ Automobiles du Marché Commun), koji predstavlja interese evropskih proizvođača motora, radio na klasifikaciji motornih ulja prema radnim karakteristikama za motore njihove (evropske) proizvodnje. Međutim, 1990. ovo udruženje menja svoj naziv u Udruženje konstruktora motornih vozila Evropske Unije (Association des Constructeurs Europeans d’Automobiles – ACEA). ACEA klasifikacija za motorna ulja, koju je proklamovalo istoimeno udruženje, zamenjuje CCMC klasifikaciju i primenjuje se od 1. januara 1996. godine i prikazana je u tabelama 2 i 3:


Od ukupne potrošnje goriva u nekom motoru oko 8% se upotrebljava za savlađivanje graničnog trenja, a oko 16% za unutrašnje (viskozno) ili tekuće trenje. Teoretski maksimalno moguća ušteda goriva, koja se može postići optimalnim kvalitetom maziva, procenjuje se na oko 7,5%. U ovom smislu višegradna (multigradna) motorna ulja, naročito SAE 15W-40, su pokazala svoje znatne prednosti.

Motorna ulja za putnička vozila moraju istovremeno zadovoljiti uslove za benzinske, dizel i Vankelove motore. Dva najvažnija zahteva u pogledu rada automobila (motora) – ušteda goriva i zaštita okoline, imali su možda i najveći uticaj na razvoj kvaliteta motornih ulja za putničke automobile.
Clapton is God!
Avatar
kula
Site Admin
Postovi: 4659
Pridružen/a: 23. lis 2015, 18:35
Lokacija: Busovača
Vozim: 307 SW 2,0 hdi 79 KW
Ima zahvala: 70 puta
 pohvaljen: 292 puta
garage

Re: Sve o motornom ulju

Post Postao/la kula »

:goop: Bravo majstore
Avatar
neretva 1
Napredan član
Postovi: 359
Pridružen/a: 24. lis 2015, 00:49
Lokacija: Čapljina
Vozim: 407
Motor: 1.6 HDI
Ima zahvala: 23 puta
 pohvaljen: 11 puta
garage

Re: Sve o motornom ulju

Post Postao/la neretva 1 »

Svaka čast na velikom trudu.
Ja inače u svog puga lijevam:
slika
Avatar
neretva 1
Napredan član
Postovi: 359
Pridružen/a: 24. lis 2015, 00:49
Lokacija: Čapljina
Vozim: 407
Motor: 1.6 HDI
Ima zahvala: 23 puta
 pohvaljen: 11 puta
garage

Re: Sve o motornom ulju

Post Postao/la neretva 1 »

Vidim boca mi se nakrivila...samo da pojasnim svoj način razmišljanja:
5w30 ću ulijevati do blizu 200 tkm a onda prelazim na 5w40
volio boh znati šta ostali misle o ovome...
Avatar
zulleee
Iskusan član
Postovi: 1209
Pridružen/a: 24. lis 2015, 00:46
Lokacija: Srebrenik
Vozim: Peugeot 407 2.0 HDi
Ima zahvala: 0
 pohvaljen: 4 puta
garage

Re: Sve o motornom ulju

Post Postao/la zulleee »

Druze za svaku pohvalu je ovo sto nam pises thanks
Avatar
kula
Site Admin
Postovi: 4659
Pridružen/a: 23. lis 2015, 18:35
Lokacija: Busovača
Vozim: 307 SW 2,0 hdi 79 KW
Ima zahvala: 70 puta
 pohvaljen: 292 puta
garage

Re: Sve o motornom ulju

Post Postao/la kula »

neretva 1 je napisao/la:Vidim boca mi se nakrivila...samo da pojasnim svoj način razmišljanja:
5w30 ću ulijevati do blizu 200 tkm a onda prelazim na 5w40
volio boh znati šta ostali misle o ovome...
Dobro razmisljas
Avatar
ElComandante91
Moderator
Postovi: 3508
Pridružen/a: 24. lis 2015, 10:46
Lokacija: Doboj, Beograd
Vozim: 206
Vozim: Peugeot 206 ; Citroen C3 XTR
Motor: 1.4E; 1.4 HDi
Ima zahvala: 350 puta
 pohvaljen: 235 puta
garage

Re: Sve o motornom ulju

Post Postao/la ElComandante91 »

Hvala na pozitivnim komentarima! thanks
Clapton is God!
Odgovori

Natrag na “Ulje”