
SMENA GENERACIJA
Nakon četiri godine više nego li uspešne karijere, Peugeot 308 dikretno je osvežen. Prilika da se modernizuje oprema i pre svega promoviše novi 1.5 BlueHDi
Po pojavljivanju, krajem 2013. godine, činilo se da se Peugeot 308 ugledao na najprodavaniji model na Starom kontinentu, izvesni VW Golf. Slične spoljašnje dimenzije, diskretan stil, ograničena težina i kvalitetna fabrikacija, kao i dve sportske verzije, nazvane isto tako GT i GTi. Rezultat? Titula automobila 2014. godine i 760.000 prodatih jedinica, od čega 250.000 samo u Francuskoj, gde je apsolutni šampion u segmentu.

Iz tog razloga, restilizacija bi se pre mogla nazvati lakim liftingom, tek da se zategne po koja bora. Ukratko, 308 se stilom izjednačio sa 2008 i 3008, od kojih je preuzeo vertikalnu prednju masku. Znak uzdignutog lava sada je na njoj, a ne na poklopcu motora, koji je isto tako izmenjen, zajedno sa branikom i svetlima za maglu. Sve zajedno deluje nekako zrelije, atraktivnije, posebno u poređenju sa jeftinijim verzijama sada bivšeg 308. Naime, ove nisu imale pravo na velika LED dnevna svetla u okviru same svetlosne grupe (znatno dikretnija su na donjem delu branika), koja su kod novog u seriskoj opremi za sve završne nivoe. Naprotiv, zadnji deo praktično je netaknut, izuzmemo li za nijansu tamniju plastiku koja pokriva svetlosnu grupu, u vidu ogrebotina lavlje kandže (sada su konstantno upaljena). Posve nebitno, jer i dalje odiše snagom, posebno kada je, kao u našem slučaju, ukrašen oznakom GT-Line. Uz veće usisnike za vazduh, "suknjicu" na pragovima, gume dimenzija 225/40 R18 i duplu izduvnu granu, deluje kao pravi sportista.
No, kao i kod Meganea GT, dupla izduvna grana je lažna, desna je tu samo "šminke" radi! Možemo navesti i još nekoliko novih boja karoserije i drugačije aluminijumske naplatke, dok u unutašnjosti, barem na prvi pogled, sve deluje po "starom"...


Više tehnologije i opreme
Neizmenjena unutrašnjost zadržala je gotovo sve svoje kvalitete i mane. U prve svakako spada kvalitet upotrebljenih materijala (obilje mekane plastike), završna obrada i prelep mali upravljač. Naprotiv, pozicija za upravljačem i dalje je diskutabilna, sigurno se neće svima dopasti. Evidentno treba vremena da se navikne voziti sa volanom u krilu, kako bi se oslobodio pogled na instrument tablu. I prekidači za stakla mogli su biti pozicionirani više ka napred (ruka se mora saviti u zglobu), osim toga, malo je otvorenih pregrada na komandnoj tabli, zgodnih za odložiti telefon ili ključeve. Na ovom polju 308 se nije ugledao na Golfa, pa je tako zadržao ekran skromnih dimenzija (7 inča), dok se kod Volkswagen može opciono dobiti i sa 9,2 inča. Kod ovog su i instrumenti numerički, dok se francuski lav zadovoljava klasičnim analognim, sa obrtomerom čija kazaljka ide sa desno na levo (tako ga manje zaklanja upravljač). U slučaju završnog nivoa GT-Line, ukoliko se aktivira mod "Sport", standardno belo osvetljenje prelazi u jarko crveno. Ujedno se na ekranu, između obrtomera i brzinometra, mogu očitati razni podaci, vezani za stanje turbo punjača.


Slično je i sa enterijerom, gde se uspešno prepliću sport i luksuz. Prvo što pada u oči je retko mali upravljač, preuzet iz 308 GTi. U skladu je sa kratkom aluminijumskom ručicom menjača i nožnim komandama, kao i pojačanim bočnim osloncima na sedištu. Ova mogu biti u kombinaciji koža/aklantra (prevrnuta koža), odnosno uz doplatu kompletno kožna, opšivene crvenim koncem. Pronalazimo ga i na komandnoj tabli i vratima (konac), što čitavoj unutrašnjosti daje poseban "šmek".
Restilizacija je poslužila inženjerima da porade i na svom zabavno-informativnom sistemu, opet pozajmljenom od 3008 (Tom Tom sa vokalnom komandom).

Brži je i efikasniji, sa drugačijom grafikom i najzad kompatibilan sa Apple CarPlay aplikacijom i Android Auto. Navedimo i dolazak adaptivnog regulatora brzine, sada sposobnim da samostalno koči vozilo (ranije je mogao samo da ga uspori). Pored ostalih praktičnih sigurnosnih sistema, evoluirao je i protiv sudara, koji automatski reaguje do brzine od 60 km/h (pešaci), odnosno 80 km/h, kada se radi o zaustavljenom vozilu. Navešću još jedan, direktno povezan sa "čitačem" saobraćajnih znakova. Komanda sa leve strane upravljača, gde je tempomat, omogućuje da se brzina blokira direktno, u zavisnosti od ograničenja na putu. Po svemu ostalom 308 identičan je sa bivšim, gde pre svega mislim na skučen prostor za putnike pozadi, u korist prtljažnika od "lepih" 420 lit. Kome je i to malo, karavan izvedba ima zapreminu od bezmalo 600 lit.
Kako preživeti?
U opštoj hajci na CO2, koja ide toliko daleko da se u mnogim evropskim gradovima najavljuju zabrane dizel agregata (u Parizu je predviđeno od 2025 god), proizvođači pokušavaju na sve načine da ih učine što čistijim. Grupacija PSA je bez sumnje lider na ovom polju, njihov sistem prečišćavanja štetnih čestica (nazvan BlueHDi), sigurno je jedan od najefiksnijih, iako se ni oni nisu libili da prikažu previše optimističke podatke... Bilo kako bilo, novi 1.5 BlueHDi progresivno će zameniti legendarni 1.6 BlueHDi, po ugledu na Fordov 1.5 TDCi.

Poznavaoci auto zbivanja znaju da su do nedavno posedovali zajednički blok, no pre par godina putevi su im se razišli, te je Ford pod nerazjašnjenim okolnostima prvi lansirao svoj agregat, nastao na bazi 1.6 TDCi... Sa ovim sam se više puta imao priliku družiti se (uskoro u već rezervisanoj novoj Fiesti), red je došao na Peugeotov, koji razvija 130 KS (10 KS manje kod Forda). Po proizvođaču, ekonomičniji je za 4-6 % i čistiji, zahvaljujući novom sistemu za prečišćavanje, bez upotrebe aditiva! Naravno da prolazi nove EURO 6 norme (stupaju na snagu u septembru 2018. godine), ali u vezi njega postoji još uvek dosta nepoznanica, čak i po pitanju cene. U Francuskoj je navodno viša za 200 do 800 evra od 1.6 BlueHDi (u zavisnosti od završnog nivoa), dok kod nas ovaj blok za sada nije u ponudi!
Sa reči pređimo na dela, već nakon prvih kilometara jasno je da ima drugačiji karakter, iako su perfomanse veoma približne. Naime, zahvaljujući novoj glavi motora sa 16 ventila i većoj snazi, brže se penje u obrtaje, te pokazuje iznenađujuću vitalnost iznad 3.000 o/min. Rekao bih da je u poređenju sa 1.6 BlueHDi znatno živahniji u visokom režimu rada, posebno kada se izabere mod Sport (samo uz GT i GT Line). Prosto poskoči od dopunske snage, uz bolji odziv na gas i direktniju, težu, asistenciju upravljača, uračunat je i grlat "sportski" zvuk. Nažalost veštački (dolazi iz zvučnika), pa još i zamoran u dužoj vožnji (ne može se isključiti i sačuvati perfomanse). Ujedno postane elastičniji u nižim obrtajima, što nije slučaj kada je u standardnom modu, i kod verzija bez ovog dispozitiva. Hoću da kažem da ga treba držati iznad 1.600 - 1.700 o/min, te da podseća na benzinski motor!

Prilikom delikatnih preticanja ne treba oklevati "prešaltovati" u nižu brzinu, uprkos skraćenim prenosnim odnosima šestostepenog ručnog menjača.
Po svemu ostalom nasleđuje sve kvalitete 1.6 BlueHDi, kao što su velika kultura rada, bez vibracija u najnižem režimu rada, prigušen zvuk i odličan Stop&Start sistem. Isto tako, sve pohvale po pitanju vozne dinamike, odnosno odličnog odnosa udobnost/ponašanje na putu. U poređenju sa standardnim verzijama, imam utisak da je GT-Line tvrđe trimovan, ili je to zbog odličnih niskoprofilnih guma Michelin Pilot Sport 3, dimenzija 225/40 R18. Kombinacija koja mu obezbeđuje izvrsnu stabilnost, a da udobnost na putu nije znatnije narušena. Jeste tvrd, posebno pri nižim brzinama, ali i dalje sasvim prihvatljiv u svakodnevnoj vožnji.
Peugeot 308 1.5 BlueHDi/130 GT-Line
Motor: dizel, 4 cilindra + turbo
Zapremina: 1.598 cm3
Snaga: 130 KS, pri 3.750 o/min
Obrtni momenat: 300 Nm pri 1.750 o/min
Menjač: manuelni, šestostepeni
Pogon: na prednjoj osovini
Dimenzije: 4.253 x 1804 x 1447 mm
Zapremina prtljažnika 420 lit
Pneumatici: 225/40 R18
Masa: 1.180 kg
Rezervoar za gorivo: 53 lit
Ubrzanje 0-100 km/h nepoznato
Maksimalna brzina 204 km/h (199 km/h sa naplacima od 17 i 18 cola)
Prosečna potrošnja na testu 6,4 lit
Nivo izduvnih gasova nepoznat
Cena u Francuskoj od 20.550 evra (voženi oko 30.000 evra)

Kome je prioritet udobnost, standardne verzije sa višim pneumaticima se preporučuju. Voženi je kao zalepljen za put, ukoliko se u krivini pogura do krajnih granica, zadnji kraj počinje progresivno da proklizava, tako da vozač nad njim uvek ima potpunu kontrolu. Iako Peugeot nije ni pipnuo ogibljenje, 308 i dalje je kralj krivina!
Što se tiče potrošnje, teško je realno izmeriti uštedu koju spominje fabrika. Naš se zadovoljio sa 6,4 l, uprkos veoma nepovoljnim okolnostima (vožnja po gradu, snažna ubrzanja, velika brzina na auto putu....). Može i znatno manje, kao što se može videti na fotografiji, sa smirenom nogom na gasu i u znatno povoljnijim uslovima, spustila se na samo 4,1 litar.

Treba reći da će ovaj blok dogodine biti ponuđen u paru i sa novim automatskim EAT menjačem sa 8 prenosa (Aisin), koji već sada poseduje najsnažniji 2.0 BlueHDi/180 KS. U ponudi je i slabija verzija od 150 KS, kao i osveženi benzinski 1.2 PureTeh, snage 110 i 130 KS. Ne treba naravno zaboraviti ni sportiste, 1.6 THP razvija kao i pre 205 i 270 KS. Kao što smo rekli, cena kod nas za 1.5 BlueHDi nije poznata, no pred kraj probne vožnje došao sam do podatka od nepunih 30.000 evra, koliko u Francskoj košta predstavljeni model.
Na opremu ne vredi trošiti reči, Peugeot je u GT-Line ubacio sve što poseduje u svom arsenalu. Šta reći za kraj osim da 308-ici i nije bilo neophodno ovo osveženje, no uz nove agregate i menjač, plus savremeniju tehnologiju, Peugeot želi i dalje ostati "Numero 1" u Francuskoj. Izvan nje, ipak će biti malo teže...

Test i slike: Perica Rajković
Tekst i fotografije preuzeti sa: http://www.vrelegume.rs/test/peugeot-308-gt-line/