
Nakon veoma bledog izdanja predhodnog 308 GTi, Peugeot je "korigovao nišan" novom generacijom, ponudivši retko prijatno vozilo, vrhunskih perfomansi
Između osvajača brzinskih rekorda na čuvenoj pisti Nurburgring (Megan RS, Seat Leon Cupra, Honda Civic Type R...), ekstremno efikasog Golfa R sa integralnim pogonon, kao i prestižnog Audi RS3 i Mercedesa A 45 AMG, opravdano se može postaviti pitanje ima li mesta pod suncem za novi 308 GTi, sa "samo" 270 KS i isključivo prednjom vučom? Jer iako je proizvođač odavno objavio njegove perfomanse i cenu, do sada se nismo imali prilike smestiti u unutrašnjost, još manje uveriti u dinamičke kvalitete.

Gotova stvar, Peugeot France odgovorio je našoj molbi, ustupivši nam na sedmodnevno testiranje ovu retku zver, sa izmešanim genima Lava i Geparda. Saga GTi, duga 30 godina, započeta je nekadašnjim 309 ! Nikada do sada jedan predstavnik Peugaota u C segmentu nije bio ni snažniji ni brži! Uprkos tome, proizvođač se uzdržao od pompezne medijske najave, kompletno ignorišući hronometar i spomenutu pistu. Jer ukoliko je verovati odgovornima, komercijalni interes ovakvih dokazivanja je zanemarljiv, navodeći za primer Megan RS, koji se uprkos fantastičnim rezultatima na trkačkoj stazi, u Nemačkoj prodao u jedva par stotina primeraka!




Zahvaljujući mehaničkom Torsen diferencijalu rasipanje snage po suvom putu je minimalno

Podrazumeva se da je i 308 GTi prošao kroz ruke specijalizovanog sportskog odeljenja "By Peugeot Sport", po ugledu na manji 208 GTi, no po rečima komercijalnog direktora, preko 60 % vozača kompaktnih GTi upotrebljava ih svakodnevno, kao jedini automobil u familiji. U tom kontekstu treba posmatrati odluku da se ovaj 308 ne transormiše u ektremnog sportistu, sa nepodnošljivo neudobnim ogibljenjem, ogromnim spojlerima i neprihvatljivo visokom potrošnjom. Dobro, reći će neko, ali za tu svrhu već postoji 1.6 GT/205 KS. Tačno, samo kod GTi se otišlo još korak dalje, kako po pitanju ogibljenja i kočnica, tako i perfomansi. I u estetskom smislu postoje izvesne razlike, posebno gledano u predeo zadnjice. Atraktivna dupla izduvna grana, "kalibra" nekih 80 mm, za svaku je pohvalu, kao i atraktivne felne sa gumama Michelin Super Sport, dimenzija 235/35 R19! Kako bi stali po gabaritima, prošireni su prorezi za točkove, iz kojih se naziru ogromni samoventilirajući diskovi od 380 mm, sa crvenim kočionim čeljustima Peugeot Sport. Uprkos tome, prelepe aluminijumske felne lakše su od onih kod GT (18 inča) za po 2 kg. Pažljivo analizirajući razlike, uočili smo i diskretnu mini "suknjicu" na pragovima, kao i natpise GTi, na krilima i petim vratima. Verovatno najdiskretniji je gledano spreda, od standardnih verzija distancira se jedino crvenom lajsnom pri dnu odbojnika (metalizirana ukoliko je vozilo crvene boje), većim donjim grilom za vazduh, 100 % LED svetlima u seriskoj opremi i "trčećim" pokazivačima pravca (diode se ne pale istovremeno već u nizu). Sve u svemu diskretno i sa ukusom, do te mere da su se samo retki poznavaoci okrenuli na ulici za njim. Tim bolje, jer svi ne žele da se vozaju sa spojlerom kao kod bolida u Formuli 1 (Civic Type R), a još manje da njihov metalni ljubimac privuče previše nedobronamernih pogleda.

Dizajniran je prefinjeno, diskretno i sa ukusom, do te mere da će se samo retki poznavaoci okrenuti na ulici za njim

Već viđeno
Unutrašnjost nam isto tako ne donosi ništa posebno novo u poređenju sa GT, izuzmemo li prednja sedišta i nekoliko detalja. U kombinaciji koža/alkantara, osim što su udobna i sa električnim podešavanjem (za donji deo leđa), poseduju snažne bočne oslonce, računajući i za ramena. Apsolutno idelna kombinacija za svaki dan, pa i za sportsku vožnju, za razliku od onih kod Megana RS, sa prenaglašenim akcentom na sport. Peugeot je i ovde želeo spojiti sport i luksuz, što se ogleda u koži opšivenoj crvenim koncem (na upravljaču, vratima, sedištima...), količini aluminijuma i mekanoj plastici. Greh bi bio ne spomenuti upravljač sa GTi oznaka pri dnu, retko skromnih dimenzija (isti kao kod 208 GTi). Enterijer deluje bogato i toplo, jednim delom zahvaljujući i ogromnom staklenom panoramik krovu, retkom u segmentu. E sad, sama koncepcija instrument table i dalje izaziva polemika za i protiv, kao i pozicija za upravljačem. Po ugledu na 308 GT, i kod GTi pozadina je grafitno siva, dok standardno belo osvetljenje prelazi u jarko crveno, aktiviranjem moda Sport. Na ekranu, između obrtomera i brzinometra, tada se mogu očitati razni podaci, vezani za pritisak turbo punjača. Po svemu ostalom naš sportista identičan je sa ostalim verzijama, gde pre svega mislimo na "čistu" komandnu tablu, lišenu dugmića. Bezmalo sve komande prolaze kroz kolor ekran od 7 inča, računajući i one za klima uređaj, što se nije pokazalo kao najsretnije rešenje. GTi ili ne, 308 se može pohvaliti odličnom organizacijom unutrašnjeg prostora, sa mnoštvom velikih i praktičnih boksova. Jeste da je prostor na zadnjoj klupi skromniji nego kod mnogih konkurenata, za uzvrat prtljažnik poseduje odličnih 470 litara zapremine.

308 GTi se može pohvaliti odličnom organizacijom unutrašnjeg prostora, sa mnoštvom velikih i praktičnih boksova. Čak i prtljažnik poseduje velikih 470 litara zapremine
Đavo i anđeo
Nakon pritiska na dugme Start, smešteno između sedišta, dobro poznati 1.6 THP javlja se iznenađujuće diskretnim zvukom. Pomalo razočaravajuće, uzevši u obzir spomenutu izduvnu granu, jer čak i uz njenu pomoć "groktanje" nije prirodno!? E da, saund sistem, sa bas zvučnikom u dnu prtljažnika, ima u celoj priči velikog udela. Ovo je posebno izraženo u modu Sport, koji, ako ništa drugo, omogučuje znatno bolji odziv na gas. No dobro, od ovako malog čevorocilindarskog bloka teško je očekivati vibracije i nivo decibela kao kod agregata duplo veće zapremine. Preuzet i kupea RCZ R "navijen" je na neverovatnih 270 KS, što uz skromnu masu od 1.205 kg, daje odličan odnos snaga/težina. Samo 4,46 kg po jednoj KS, što je dovoljno da ga katapultira do 100 km/h za 6 sec.
Uprkos ovako maloj zapremini, Peugeot je uspeo da izvuče 330 Nm, i to u širokom opsegu između 1.900 i 5.500 o/min. Samim tim, njegova elastičnost je impresivna. Zapravo, ubedljiv je u svakom režimu pa i iz najnižih obrtaja. Primera radi, preko "ležećih policajaca" prelazili smo sa 30-35 km/h, u trećoj brzini, sa samo 1.300 o/min. Čak i tada, na jači pritisak na papučicu gasa, kreće kao metak, sve do 6.500 o/min, kada proradi elektronska zaštita. Ovo nam se često dešavalo kada smo iz njega izvlačili maksimum, iz dva razloga. Prvi je što se u visok režim rada popne ekstremno brzo, a drugi jer se prilikom aktiviranja moda Sport ne vidi crveno polje (cela instrument tabla pocrveni).
Peugeot 308 1.6 GTi/270
Motor: benzinski, 4 cilindra, direktno ubrizgavanje + turbo
Zapremina: 1.598 cm3
Snaga: 270 KS, pri 6.000 o/min
Obrtni moment: 330 Nm između 1.900 i 5.500 o/min
Menjač: manuelni, šestostepeni
Pogon: na prednjoj osovini
Dimenzije: 4.253 x 1804 x 1447 mm
Međuosovinsko rastojanje 2,62
Zapremina prtljažnika 470 lit
Pneumatici: 235/35 R19
Masa: 1.205 kg
Rezervoar za gorivo: 53 lit (60 lit kod ostalih verzija)
Ubrzanje 0-100 km/h 6,0 sekundi
Maksimalna brzina 250 km/h
Prosečna potrošnja na testu 9 lit
Nivo izduvnih gasova 139 g/CO²
Cena: od 35.000 evra

Za skeptike koji sumnjaju u njegovu pouzdanost, informacija da poseduje nove klipove, pojačana je radilica i bregasta, uveden je veći turbo... No sve ovo nema nikavog smisla ukoliko se snaga ne može uspešno preneti na asfalt. U tom cilju pojačan je i šestostepeni ručni menjač, uz svestranu pomoć mehaničkog diferencija Torsen, sa automatskom blokadom. Uz spomenute pneumatike, rasipanje snage po suvom putu je minimalno, no kada je ovaj vlažan, čak i u trećoj brzini točkovi znaju da proklize. Ne i 308 GTi, koji poseduje kruću šasiju i specifične amortizere, zadivljujuće efikasnosti. Neću staviti ruku u vatru da je talentovaniji od gore navedenih konkurenata, jedno je sigurno : njegov odnos vozna dinamika/udobnost je za svaku pohvalu. Podrazumeva se da je sportski tvrd i utegnut, ali se nije otišlo u krajnost. Bez imalo muke prelazi preko loše postavljenih šahtova i oštečenog asfalta, čak je dozvoljeno i penjanje po nižim ivičnjacima.

Svakodnevni "trkač"
Peugeot 308 GTI je u potpunosti adaptiran svakodnevnoj vožnji. Šta više, ova relativna gipkost amortizera pozitivno se odražava i na ponašanje po lošem putu, što je za naše uslove posebno bitno. Ne poskakuje kao pojedini sportisti, niti je na muci da izađe iz udubljenja od kamionskim točkova. Pohvalno u slučaju da ga koristite za svakodnevni odlazak na posao i za odvesti decu u školu. A ukoliko u Vama za vikend proradi Sabastien Loeb, eto prilike da se dokažete. Čim se kazaljka obrtomera nađe u drugoj polovini, u njemu se probudi zver. Ovaj 308 prosto poskoči od naglog priliva snage. Teško ga je destabilizovati, jer se ispruženim kandžama kači za asfalt. Hiruški precizno upravljanje uvodi ga odlučno u krivine, što oštrije to poželjnije. Spomenuti samoblokirajući diferencijal dozvoljava da se snažno ubrza u samom zavoju, dok zadnji trap traumatizuje vozače koji su navikli da proklizi. Prati prednji kao da je na šinama. A tek kočnice! Vauuu, da je za njim bačeno sidro ili otvoren padobran, sumnjam da bi se efikasnije zaustavio. I što je najlepše, četiri kočiona klipa pokazala su se neumorna i nakon brojnih uzastopnih kočenja "do daske".

Naravno da se u sportskoj vožnji ne gleda preterano na putni računar i potrošnju, recimo ipak da poraste na 14-15 litara. Nemojte se odmah hvatati za glavu, ovo su ektremni podaci, prosečna potrošnja u normalnim uslovima eksploatacije iznosi nepunih 9 litara. Bez veće muke može se zadovoljiti i sa 6 do 6,5 litara (otvoreni put), odnosno sa nepunih 8 litara na auto putu, pod uslovom da se respektuje ograničenje brzine od 120-130 km/h. Nije lako, priznajem, posebno nakon otvorene provokacije jednog "naduvanog" VW Scirocco (biće da se radilo o 2.0 TSI 280 R), na koju sam naseo kao pravi pubertetlija. Više desetina kilometara nadmetanja, pri prohibiciskim brzinama iznad 200 km/h, podigla su mi nivo adrenalina do maksimuma, ujedno potvrdivši da je ponašanje na putu u ovakvim okolnostima ekstremno sigurno. Verovatno nije neophodno naglašavati da sa 308 GTi rizikujete postati laki plen policijskih presretača, ili ljudi u plavom koji dokono čekaju klijente pored puta. Slatkih li muka!

Oprezno ! Vozeći 308 GTi rizikujete postati laki plen policijskih presretača ili ljudi u plavom koji dokono čekaju klijente pored puta

Dakle, ukoliko ste se nakon svega napisanog nameračili na ovog Lava (bar koliko autor ovog teksta) spremite najmanje 35.000 evra i već na sajmu u Beogradu tokom marta možete ga (verovatno videti) i poručiti. Mala napomena, za pojedina tržišta predviđena je verzija sa 250 KS i bez Torsen diferencijala. Nije malo, ipak napominjem, u Francuskoj je samo naizgled skuplji od "starog" Megana RS (novi Megan 4 RS očekuje se najverovatnije 2017.) i ostalih konkrenata, za par hiljada evra. Ipak, ta razlika u ceni brzo se istopi kada se u obzir uzme bogata oprema koju 308 GTi nudi. Sve navedeno je uračunato u cenu, plus GPS, automatska klima sa dve zone podešavanja, otključavanje/zaključavanje vozila i startovanje motora bez ključa, snažno zatamnjena zadnja stakla, senzori za pomoć pri parkiranju napred i pozadi, automatska električna ručna kočnica. Jedino se za Hi-Fi sistem Denon, panoramski krov i atraktivnu dvobojnu crveno/crnu karoseriju (zadnji deo do pola vrata je u zrnastoj mat crnoj boji) mora doplatiti.
Šteta, jer ova kombinacija mu toliko dobro stoji da bi lako mogla postati njegov zaštitni znak.

Šta reći na kraju ? Pa želim ga, naravno!!!!
Preuzeto sa: http://www.vrelegume.rs