
Modeli sa ovog uporednog testa dovode nas u tzv. hot hatch klasu, kako se u žargonu naziva segment kompaktnih sportskih modela B i C segmenta. Zvanično je ustanovljena daleke 1976. godine kada se pojavio prvi Golf GTI, zbog čega sportska edicija bestselera iz Wolfsburga s punim pravom nosi epitet njenog rodonačelnika.

Ipak, Volkswagenov adut nije dugo zadržao ulogu usamljenog jahača, jer su njegovim stopama uskoro krenuli i ostali, pre svih Ford sa Escortom XR3, a nedugo zatim i Peugeot sa modelom 205 GTi, da bi u prethodnih desetak godina zaživela čitava plejada sportista podobnih za svakodnevnu upotrebu. Tu su Renault Megane RS, SEAT Leon Cupra, Honda Civic Type R, Opel Astra OPC…

Na stranicama TopSpeed magazina mogli ste svojevremno da pročitate testove svih pomenutih modela, a ovoga puta smo se opredelili da na megdan izvedemo Peugeot 308 GTI i Ford Focus ST. Iako je “Francuz” dosta snažniji i skuplji, nesporno je da imaju mnogo dodirnih tačaka. Dolaze u karoserijama sa petora vrata (Focus ST je dostupan i kao karavan), a pokreću ih benzinski turbo agregati koji preko šestostepenih ručnih menjača prenose snagu na prednje točkove.

Prema očekivanju, testirani modeli ne kriju svoju narav, naprotiv, na prvi pogled stavljaju do znanja kojoj vrsti automobila pripadaju. Sportski stajling je nešto izraženiji kod Forda, ne samo zbog “vrišteće” narandžaste boje. Agresivan anfas Focusa ST u prvi plan stavlja veliku saćastu rešetku hladnjaka, a i čitava karoserija ima nešto dinamičniji oblik zbog padajuće linije krova.

Testirani Peugeot takođe nosi specifičnu nijansu, tačnije kombinaciju boja koja na eklatanatan način sugeriše da je reč o sportskoj GTI verziji. Naravno, tu su još neki detalji koji otkrivaju snažan karakter protagonista na ovom uporednom testu, poput velikih aluminijumskih točkova, bočnih pragova i odvojenih i masivnih završetaka izduvnih sistema. Upravo zahvaljujući ovom elementu, 308 GTI ostavlja snažniji utisak kada se posmatra otpozadi, a zadivljujuće izgledaju i njegovi veliki kočioni diskovi, mada, kao što smo već nagovestili, Ford u globalu u većoj meri otkriva svoje “mišiće”. Sa druge strane, po detaljima kao što su “ful” LED svetlosne grupe, prepoznaje se da je “lav” mlađi i svežiji od Focusa.

Uobičajena receptura kod ovakvih automobila nalaže sportski našminkan enterijer, čime se ostvaruje prirodna veza između spoljašnjeg izgleda, atmosfere u kokpitu i agresivnog temperamenta. Sportska sedišta, profilisani upravljači i ručice menjača, metalne pedale – sve su to neizostavni elementi svakog sportskog kompakta. Izuzetak ne predstavljaju ni Peugeot 308 GTI, odnosno Focus ST. Ipak, dosta se razlikuju u pogledu enterijera, ali i samog kvaliteta.

Ford više naginje ka “old school” formi sa konvencionalnom arhitekturom, dok “Francuz” unosi visok stepen avangarde sa izrazito malim upravljačem i visoko postavljenim instrumentima, gde merač broja obrtaja ide u suprotnom smeru od kazaljke na satu. Osim toga, centralni greben Peugeota je očišćen od mnogobrojnih tastera, tako što su sve komande premeštene na touchscreen, dok Focus ostaje veran klasičnom konceptu sa prekidačima “razbacanim” po čitavom centralnom grebenu. Iako ovakvo rešenje pomalo deluje “pase”, ono je podobnije što se tiče same funkcionalnosti. Recimo, kod Peugeota nekada morate prolaziti i kroz nekoliko menija da biste došli do određene funkcije.

Međutim, odlika kojom “lav” odnosi značajnu prednost u direktnom poređenju sa Fordom jeste kvalitet izrade enterijera, koji je na premijum nivou. Kokpit je obložen mekom plastikom, a utisak kvaliteta upotpunjuju detalji od aluminijuma koji su fino obrađeni i efektno uklopljeni. Doduše, i pored svega toga, kod Focusa ST se oseća nešto više sportske atmosfere. Njegova Recaro sedišta su izraženije profilisana i daju bolju bočnu potporu, ali sa druge strane, „sicevi“ sa potpisom Peugeot Sport, presvučeni kombinacijom kože i alkantare, nude bolju udobnost u svakodnevnoj vožnji.

I upravo vozna svojstva predstavljaju najjaču osobinu ovih automobila. Za razliku od prethodne generacije, Focus ST ima jedan cilindar manje, ali i 25 konjskih snaga više. Pod njegovom haubom sada se nalazi turbo benzinac radne zapremine 2,0 litara koji oslobađa 250 konjskih snaga pri 5.500 obrtaja u minutu. Zvuči dobro, zar ne? Sačekajte da čujete šta Peugeot ima da ponudi… Francuski inženjeri su otišli korak dalje, jer im je pošlo za rukom da iz malog motora, zapremine 1,6 litara, pomoću velikog turbo punjača, “iscede” impresivnih 272 “konja” pri 6.000 o/min!

Međutim, enormna snaga sama po sebi ne znači mnogo ukoliko ne može adekvatno da se prenese na podlogu, ako automobil rasipa snagu i ako nije u pravoj meri osposobljen za agilnu vožnju po krivinama. Zbog toga su oba proizvođača posegla za brojnim modifikacijama kako bi do maksimuma uzdigli voznu dinamiku svojih sportskih kompaktnih modela. Tako je Focus ST dobio 10 milimetara, a 308 GTI 11 milimetara niže oslanjanje u poređenju sa standardnim verzijama.

I to nije sve! Peugeot 308 GTI može da se pohvali diferencijalom sa zatvaračem koji umnogome doprinosi preciznoj distribuciji snage između dva pogonska točka, dok su se u Fordu opredelili za Torque Vectoring sistem koji oponaša “šper” diferencijal tako što koči unutrašnji točak kada dođe do proklizavanja, a pojačava “dotok” obrtnog momenta na drugi točak koji ostvaruje bolje prijanjanje.

U praksi, odmah izbija na videlo da su i jedni i drugi obavili odličan posao. U vožnji smo odmah zapazili da automobili imaju izuzetno direktan volan što doprinosi sportskom osećaju i omogućava precizno upravljanje u dinamičnoj vožnji, a to naročito dolazi do izražaja prilikom „napadanja“ krivina. Oba automobila se neutralno ponašaju u krivinama, sa tendencijom podupravljanja koja se eliminiše oduzimanjem gasa nakon čega dolazi do blagog i kontrolisanog zanošenja zadnjeg dela pre nego što se aktivira uređaj elektronske kontrole stabilnosti. Inače, u skladu sa sportskim temperamentom, ESP ne reaguje tako žustro i aktivira se nešto kasnije nego inače.

Oba automobila daju odličan odziv na gas i to već iz niskih obrtaja, ali u pogledu performansi, Peugeot ostvaruje znatno bolji rezultat, što je i očekivano s obzirom na to da raspolaže sa 22 konjske snage više od Forda. Pri tome, sa masom od samo 1.205 kilograma, znatno je lakši, i to ne samo od Focusa ST, već i od ostalih rivala što mu omogućava da na stazama ostvari bolje vreme čak i od snažnijih konkurenata.

“Lav” ubrzava do “stotke” za okruglo 6 sekundi, dok je Focusu ST potrebno 0,5 sekundi više, a razlika u snazi se oseća i prilikom ubrzanja na višim brzinama. Postoji još jedna bitna razlika, a to je da Peugeot raspolaže sa dva režima vožnje – Normal i Sport. U prvom je relativno pitom, a tek u sportskom modu iskazuje pun potencijal.

Za razliku od njega, Focus je od samog starta naoštren, ima dosta tvrđe kvačilo i nešto bolje prihvata gas od nižih obrtaja, a njegov motor se javlja prirodnijim zvukom u kabini. To je postignuto izvođenjem posebne rezonantne cevi koja sprovodi zvuk od motora do kabine, dok su se u Peugeotu opredelili za veštački pojačivač zvuka koji do kabine dopire preko zvučnika kada je aktiviran sportski režim. A prilikom izrazito forsirane sportske vožnje, do izražaja dolaze i njegove izvanredne kočnice što mu omogućava da na stazi ostvari bolje vreme od većine konkurenata.

Pošto su testirani modeli koncipirani kao porodični sportski modeli za svakodnevnu vožnju, moglo bi se reći da potrošnja predstavlja relativno važnu stavku za njihove vlasnike, što ne može da se kaže za daleko skuplje sportske modele. Izmereno na našem testu, Peugeot u gradu troši oko 9 litara, a Ford oko jedan litar više. Treba napomenuti da se ovakve vrednosti mogu ostvariti samo sa pažljivom nogom na gasu, jer čim se malo da oduška, njihovi apetiti očas posla porastu na 12 – 13 litara. Na sreću, kome ovo zvuči preterano, može odabrati dizel verzije – Focus ST dolazi sa 2.0 motorom od 184 konjske snage, dok Peugeot ne nudi baš pravi GTi sa dizel motorom, ali zato u ponudi ima GT alternativu sa 2.0 HDi motorom od 180 “konja”.

Kada smo već se dotakli ekonomskog aspekta, red je da se na samom kraju osvrnemo na cene testiranih modela. Peugeot 308 GTI staje 29.990 evra i skuplji je, međutim, nešto višu cenu opravdava premijum kvalitetom, bogatom opremom, ali i time što je znatno brži u vožnji na limitu na stazama. Treba napomenuti da je 308 GTI dostupan i u verziji od 250 KS po ceni od 27.400 evra. Sa druge strane, jedan od najjačih aduta Ford Focusa ST predstavlja upravo cena. Ovaj model trenutno na popustu košta 22.600 evra, što je za čak 4.000 evra niže od ionako povoljne redovne cene od 26.500 evra.

Uroš Dedić/TopSpeed
PEUGEOT 308 GTi THP 272
Karoserija hečbek, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.253 x 1.804 x 1.446 mm, međ. rast. 2.620 mm; masa 1.205 kg; prtljažnik 370 l
Motor benzin, R4, turbo; 1.598 ccm; 272 KS pri 6.000 o/min; 330 Nm pri 1.900 o/min
Transmisija manuelna, šest brzina, pogon na prednje točkove
Oslanjanje napred MacPherson, nazad multilink
Kočnice ventilitajući diskovi na sva četiri točka
Pneumatici 235/35 R19
Performanse 0-100 km/h za 6,0 s; 250 km/h; 6,0 l/100 km, 139 g CO2/km
Cena 29.990 evra
Rejting
+ Performanse, kočnice, premijum kvalitet enterijera
– Veštački zvuk u sport režimu
Utisak
Izuzetno kvalitetan i veoma brz sportski kompakt, koji voznom dinamikom može da parira snažnijim automobilima
FORD FOCUS ST 2.0 GTDi EcoBoost
Karoserija hečbek, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.362 x 1.823 x 1.471 mm, međ. rast. 2.620 mm;masa 1.362 kg; prtljažnik 363 l
Motor benzin, R4, turbo; 2.000 ccm; 250 KS pri 5.500 o/min; 360 Nm pri 2.000-4.500 o/min
Transmisija manuelna, šest brzina, pogon na prednje točkove
Oslanjanje napred MacPherson, nazad multilink
Kočnice ventilirajuči diskovi na sva četiri točka
Pneumatici 235/45 R18
Performanse 0-100 km/h za 6,5 s; 248 km/h; 7,2 l/100 km, 158 g CO2/km
Cena 22.650 evra
Rejting
+ Upravljanje, menjač, cena
– Tvrdo zadnje oslanjanje
Utisak
Atraktivan automobil koji se u hot hatch klasi ističe odnosom uloženo – dobijeno
Tekst i fotografije preuzeti sa: http://topspeed.telegraf.rs/vozili-smo/ ... o-usijanja